Ekonomi: Villas ekonomi fortsatt stark – 16 till A-lag

Villa SM finalen 2012Villa redovisar fortsatt positiva ekonomiska siffror med ett överskott på 0,6 MSEK där 0,3 MSEK överförs till eget kapital. De sportsliga framgångarna har återspeglats publikmässigt. För fjärde året i rad kan Villa Lidköping visa publiksiffror i hemmaarenan på över 50 000 personer.

De 18 matcherna sågs totalt av 63 510 personer, vilket betyder ett genomsnitt på 3 528.
Villa Lidköping var också publikbäst i elitserien före Hammarby. Ett nytt publikrekord i Sparbanken Lidköping Arena på 5 329 noterades i ena semifinalen mot Sandviken.

– Vi konstaterar stolt att våra matcharrangemang har blivit mycket uppskattade och lockar även en delvis ny publik, säger klubbchef Jonas Johansson.

Villa Lidköpings senaste bokslut visar på en omsättnings ökning på 0,6 MSEK till drygt 15 MSEK och redovisar ett överskott på 0,7 MSEK. Efter utbetalning av de resultatbaserade lönedelarna överförs 300 090 kr till föreningens egna kapital.

– Det här betyder att vi har möjlighet att gå vidare med utvecklingen av föreningen. Målet är att fortsätta öka intresset såväl publikt som intresset kring våra ungdoms-, junior- och seniorlag på en hög nivå, säger Anders Fredriksson.

Även för det helägda restaurangbolaget blev det ett bra år. Omsättningen ökade till 9,1 MSEK och resultatet slutade på 0,2 MSEK efter dispositioner och skatt.

16 till A-lag

En framtidgrupp inom Villa Lidköping BK har arbetat fram ett långsiktigt material för att fostra fram egna spelarprofiler att bli väl förberedda för seniorbandy och att kunna bli del av representationslag. Projektet heter ”16 till A-lag”. Målet är att skapa en stark ”blå tråd” där alla inom gruppen har samma strävan att utvecklas både individuellt och som spelarprofiler.

Unna dig – En morgontidning till frukost under semestern!

Läs också