Elitserien: Sandvikens AIK och Hammarby IF har tappat mest – Hammarby vill vända och skapar egen Annandags bandy!

Sandvikens AIK och Hammarby IF har tappat mest publik i elitserien så här långt. Hammarby skapar egen Annandagsmatch mot Västerås SK!

Sandvikens AIK har tappat 40 procent av publikströmningen under säsongen jämfört med i fjol. Vid en jämförelse med i fjol rör det sig om drygt 4 500 åskådare i en jämförelse match per match, visar Bandyworlds sammanställning och analys. Snittet i år har droppat från 1541 till 920 så här långt. Och även om man jämför motsvarande lag innevarande säsong med i fjol så är tappet lika stort procentuellt. Stort tapp för Sandviken var annandagsmatchen mot Broberg som i fjol lockade 2 500 mot 750 i år.
I fjol hade SAIK toppmatch i slutet av elitserien mot Hammarby vilket lockade 2 600 åskådare. Årets match i början av säsongen lockade bara hälften. Bortsett från dessa matcher är Sandvikens publiktapp 25 procent!

Hammarby IF har tappat mindre procentuellt men hela 8 839 åskådare. Ett tapp på drygt 28 procent. Jämförelsen match per match är något bättre och jämförelsen med fjolåret år tuff. Dels hade man Annandagsderbyt mot Tellus det motsvarar mer än halva tappet eller 4 847 åskådare och dels hade man Bandynsdag i fjol mot Edsbyn med öppna grinder och frivillig entre. Årets match mot Edsbyn gav ett tapp på 3 466 åskådare. Bortsett från dessa speciella matcher så är Hammarbys publiktapp endast 7% på de fyra övriga matcherna när match per match jämförs med i fjol.

Då Hammarby saknar hemmamatch i årets Annandag så satsar klubben på att flytta bandyklassikern och ha annandagsmatch med fulla läktare på Zinken mot Västerås SK den 21 december i stället, skriver tidningen Mitt i.

– Ja, vi mobiliserar och parollen är 4 000 till Zinken för att skapa ett slags annandagsmatch på egen hand, säger Jan Henriksson, ordförande i Hammarby Bandy.
Efter många år med ett tufft ekonomiskt läge gjorde Hammarby förra säsongen ett plusresultat på en halv miljon kronor men har fortsatt negativt kapital. – Några intäkter kommer senare i år och det har skapat ett likviditetsproblem för oss. Vi måste ha positivt eget kapital, men vi är bara inne på år två av den treårsplan som vi har lagt upp. En lång resa återstår.

En del av publiktappet och försämrade publikintäkter kan förklaras av att klubben förlorade serveringsrättigheterna i Zinkentälte, även minskade sponsorintäkter och ytterligare en är dåligt väder i samband med hemmamatcherna hittills, skriver tidningen.

– Vi kommer att köra Zinkentältet med mat och dryck, även om det inte blir något starkare än 3,5 procent, så lite intäkter får vi. Men det är inte som en hemmamatch med fullt hus, säger Jan Henriksson. Hammarby Bandy har vänt sig till de stora supportergrupperna för att få till en gemensam mobilisering. Tanken är att fylla klackläktaren och locka minst 4 000 åskådare.

– Vi vill inte bara gå ut och vädja och tigga utan i stället gör vi något positivt av det och skapar en kul händelse. Vi vädjar ju ändå till supportrarna, att de ska ställa upp för klubben, men det är mer att de ska komma och ha kul på Zinken, säger Jan Henriksson.

 

Läs också