Nya grepp ska locka publik i Jönköping

Jönköping har ett bandylag i Allsvenskan, men man är inte riktigt nöjd med publikintresset. Nu försöker man få publiken att hitta tillbaka. – Vi har ingen riktig förklaring till varför vi har tappat publik men vi jobbar stenhårt för att locka dem tillbaka, säger Magnus Sjöström som är vice ordförande i Jönköping Bandy till Nutidningen.

Klubben startades 1947 under namnet Norrby som ändrades till Järhaga SK två år senare. 2005 bytte man namn till just Jönköping Bandy för att sätta staden på bandykartan, men då tappade man publik.

– Jag har pratat men en del personer i föreningen och gamla spelare men ingen kan heller förklara varför det har blivit så. Kanske är det så att det nya namnet gjorde att många tappade känslan för klubben, säger Magnus till nyhetssidan.

Förutsättningarna för att ha mycket publik finns annars där, i alla fall den här säsongen. De flesta spelarna är antingen egna produkter eller från bygden och sportsligt sett har man börjat bra. Just nu ligger man fyra.

Inför den här säsongen har man startat en sponsor- och marknadsföringsgrupp, något som man inte haft tidigare. Dessutom kommer man också att få hjälp av reklambyrån NY i Jönköping som ställer upp med resurser till klubben för att hitta nya grepp. Något som man gör redan i dag är att finnas på sociala medier.

– Det är ett bra och billigt sätt att nå ut och vi kan dessutom nå en yngre generation. Vi får använda alla kanaler som finns. Ju mer vi syns desto bättre är det, avslutar Magnus Sjöström.

Läs också